Kunsten i at bygge et personligt brand og bruge det til at skabe omsætning

Hvordan opbygger du et stærkt personligt brand i en digital verden? Her er nøgleelementerne, der har hjulpet os med at gå fra 0 kr. til 500.000 kr. i omsætning på 7 måneder: Passion og Autenticitet: Vær passioneret om dit arbejde. Netværk: Skab ægte relationer, ikke kun professionelle forbindelser. Referrals: Udnyt tilfredse kunder som ambassadører. LinkedIn: Brug platformen aktivt for at nå dit netværk igen og igen. Podcast: Skab tillid og relationer gennem længere formater. Undgå Burnout: Byg et brand omkring din passion og vær vedholdende.

July 18, 2024

I en digital verden hvor opmærksomhed er den nye valuta, hvordan kan du skille dig ud og opbygge et stærkt personligt brand?

Dit brand er mange ting - alt fra det materiale/produkt du sælger til den måde du netværker med folk på.

Gennem de sidste 7 måneder har Teodor Jonasson, min partner, og jeg skabt en omsætning fra 0 kr. til 500.000 kr. gennem vores organiske branding aktiviteter og lad mig forklare dig vores tilgang.

En ting der har gjort det nemt at brand vores virksomhed, os selv og generelt det arbejde som vi laver er at vi er passioneret omkring det.

Vi laver virkelig et stykke håndværk som vi selv ser værdien af.
Vi oplever den samme respons fra de samarbejder, vi har.
Vi står op hver dag og gør det med glæde.

Nogle dage er hårde og det betyder også at brandingen kan ‘take a hit’.
Nogle dage får vi ikke skrevet et LinkedIn-post.
Nogle dage får vi ikke publiceret et opslag på SoMe.

Dog er essensen af dette post at det behøver man ikke. Det at skrive en simpel besked, producere et godt produkt eller efterlade et godt indtryk hos en samarbejdspartner, er oftest nok til at styrke dit brand.

Hvis du vil høre mere i detaljer om hvordan vi gør alle de ting som jeg snakker om i dette post er du mere end velkommen til at række ud.

1. Alle har et netværk. Vi rakte ud til ALLE vi kender

Når jeg skriver at vi rakte ud til alle vi kender, mener jeg ALLE.

Da Teodor og jeg startede, var vores første skridt at nå ud til alle vi kendte. Denne simple handling skabte de første forbindelser, der hjalp os med at vokse.

Vi gennemgik simpelthen vores LinkedIn kontakter - Teodor har 5.000 stk så godt gået Teo. 
Vi gennemgik telefonen for spændende kontakter.
Jeg rakte ud til familie.
Jeg rakte ud til venner.
Vi postede - og bliver fortsat ved med - på SoMe at poste vores arbejde.

Dit netværk er alle de mennesker du kender, men hvis du nu sidder og tænker:
“Jeg gider ikke være den irriterende type som prøver at sælge.. OG BESTEMT IKKE TIL VENNER OG FAMILIE” så forstår jeg dig godt.

Jeg er i samme båd. 

Det var grænseoverskridende.

Så vi valgte en anden approach. Alle vil hjælpe en ven eller bekendt. Det er en del af den menneskelige natur. ​​

“If you're not making someone else's life better, then you're wasting your time. Your life will become better by making other lives better.” ― Will Smith

Skriv evt en besked som denne:

Hej ven,

Jeg håber at du har det godt [indsæt personligt indspark]

Jeg rækker ud da jeg [beskriv hvad du laver], og søger i den forbindelse hjælp til at finde virksomheder der kunne have brug for [beskriv det vigtigste painpoint som du løser]

Det som jeg gerne vil producere er [Indæst egne eller referencer på det arbejde som du gerne vil producere].

Jeg sætter pris på dig og håber du har mulighed for at hjælpe mig i den rette retning. 

Det der sker ved en besked som denne, er at det sætter tanker igang i hovedet på folk. De skal ikke tage stilling til om de vil have et produkt eller ej. De skal tænke på hvem som de har i deres netværk som kunne være din potentielle kunde. 

Det som vi har oplevet er at mange enten selv kan se værdien eller kender folk som potentielt vil kende værdien.

2. Netværk skal ikke ses som en pligt, men som at skabe ægte venskaber

Netværk handler ikke om at vise sig frem. Netværk handler ikke om at være den bedste version af sig selv hele tiden.

Netværk handler om at skabe relationer til folk, som man gerne vil ud at drikke en øl med - enten metaforisk eller helt oprigtigt. 

Dette var et råd jeg fik for blot få måneder siden af min nu gode ven Claes Warning Holbeck.
Ideen er egentlig en vi har praktiseret gennem hele vores rejse, men da det blev sagt gav det ret god mening. 

For hvad er pointen egentlig i netværk? Det er at folk rækker ud og det kan man få dem til ved at skabe ægte relationer.

3. Referrals

har været en stor del af det at drive vores forretning. Vi har netværket os frem til nogle af vores kunder direkte. Vi har netværket os frem til nogle af vores kunder gennem bekendte.

Men hovedsageligt er vi kommet i kontakt med og startet samarbejde op på baggrund af referencer fra eksisterende kunder. 

Dine kunder er lige så interesserede i at du får succes for at kunne blive ved med at hjælpe dem, som du er med at skabe succes for dem.

4. LinkedIn

Når en person læser, liker, interagere dit post, så ser de også dit næste

Det er garanteret.

Det lyder egentlig ret simpelt, men alle andre medier har afskaffet denne funktion. Her ser du ikke blot hvad du kan lide, men hvad algoritmen tror at du kan lide.

Det betyder at du har en mulighed på LinkedIn for at nå ud til de samme mennesker igen og igen. På den måde sætter du dig selv som top-of-mind hos dit netværk på LinkedIn.

Det betyder nødvendigvis ikke at du så er top-of-mind hos dine kunder, men at du indenfor din branche og de mennesker som du vælger at connect med faktisk er den som bliver tænkt på. 

Vi har gennem vores rejse indtil videre vægtet værdien her højt, da det også er her vi ser vores B2B segment være. 

For at finde ud af om jeg skulle starte op på LinkedIn ville jeg stille mig selv spørgsmålene:
- Hvad er mit formål med at være her?
- Med det formål i tankerne, er det segment jeg taler til på LinkedIn?

Er dit formål at tale til dine kunder og sælger du et B2C produkt, kan det være en svær opgave at have succes med den del på LinkedIn.
Omvendt kan en del af din business være henvendt til B2C, mens resten henvender sig til B2B og i den forstand vil LinkedIn være genialt.

Tænk det igennem og vend tilbage hvis der er nogle spørgsmål.

5. Podcast

Vi startede vores podcast 'Bag om Eksperterne. Vores fornemmeste opgave i Invisu er at formidle vores kunders viden videre. Vi gør det gennem en række kanaler som LinkedIn, TikTok, Instagram og Facebook.

Derfor mener vi også at et længere format fungerer perfekt ind i dette marketing mix for personerne.

Hvis vi holder os til titlen “bruge det til at skabe indtjening”, så er podcast ikke et medie hvor man ser et direkte afkast. Vi har i hvert fald ikke haft denne oplevelse, hverken for os selv eller for vores kunder.

Podcast er et format som skaber tillid. Det giver lytteren mulighed for at møde dig.Lærer dig at kende. Giver dem en forståelse af dig som person.Alt dette kan være et tippende punkt for at lytterne enten vælger at give et skriv omkring dit indhold, vælger at læse mere næste gang de ser noget for dig eller spreder dit navn gennem ‘word of mouth’.

Undgå at ‘burn-out’ i din personlige branding

Det bedste tip jeg kan give er: Skab et brand om det du faktisk er passioneret omkring.

Branding kommer ikke fra dag til dag.

Det er ikke noget du tænder for og så virker det bare.

Branding er ikke noget, der sker over natten;
- Det er en proces, der kræver tålmodighed og vedvarende indsats.

På samme måde som at passe en orkidé, skal du justere og tilpasse din tilgang, observere væksten nøje og reagere på forandringer. Det er kun ved at investere tid og energi i den rigtige pleje, at du til sidst kan høste frugterne af din indsats: en smuk, robust og genkendelig blomst, der skiller sig ud i sin elegance og tiltrækker beundring fra alle, der ser den.

Start med at identificere din passion. Del dine tanker og ideer konsekvent på platforme som LinkedIn. Skriv indhold, der ikke kun informerer, men også engagerer og inspirerer.

Tag ansvar for dit netværk.

Ræk ud, skab ægte relationer, og lad din passion drive din rejse mod et stærkere brand.

Lad ikke frygten for at være påtrængende holde dig tilbage.
Find måder at tilbyde værdi og hjælp på, og folk vil naturligt ønske at støtte dig.
Netværk handler om at skabe ægte relationer, ikke om at være perfekt hele tiden.

Hvis du har spørgsmål eller ønsker at høre mere om vores tilgang, så er du velkommen til at kontakte os.

Læs mere om os her
<