Det behøver ikke at være svært at skrive så man får folk med på sin rejse. Det kan gøres meget enkelt ved at planlægge tilgangen en smule
Teknikken basere sig på simple principper:
Det handler om at skabe følelser.
Køb et par bukser.
Se? Det er ikke særlig sexet, men alligevel har Levi’s formået at bygge en forretning siden 1856 omkring dette: Køb et par bukser.
Da Levi’s startede solgte de kun et par bukser, men som der er kommet flere om budet har de ændret deres tone. De sælger historien om de bukser som får det bedste frem i dig. De sælger historien ‘We are all workers’ og ‘Go Forth’.
Begge historier som drager deres kundeprofil ind i brandet.
Og dette er også hvad du skal gøre i din kommunikation - forstå teknikken AIDA så du kan bruge den.
Jaja fine ord, men hvad er meningen, tænker du måske? Det stykke som du lige har læst drager fuldt brug af denne teknik. AIDA er en måde at opbygge din historie, både skrevet såvel som verbalt.
Stykket over starter med at spille på attention eller det som vi i mange sammenhænge kalder hooket. Jeg afslører ikke det hele, men jeg giver dig nok information til at du faktisk gerne vil have svaret..
HVAD ER DEN TEKNIK DU SNAKKER OM - Er hvad jeg håbede du tænkte efter første stykke tekst
Derefter skabte jeg en interesse for at forstå modellen. Før vidste du ikke at den fandtes. Nu ved du pludselig hvad den er til for, at den er simpel og hvad det handler om.
Når du læser videre får du følelsen af at dette virker. Altså ‘Desire’ handler om at skabe følelser. Du skal give folk mere en blot faktaer, du skal skabe lyst(Lust), inden i læseren.
Hvis du gør dette i denne rækkefølge kan du gøre, som jeg har gjort og afslutte med en ‘Action’.
Action kan komme i mange former. Den mest klasiske er en CTA som:
Der findes langt bedre, men disse kommer vi ikke ind på her.
En action kan også blot være en opfordring til den følelse, som du ønsker din modtager at stå tilbage med.
‘Because you are worth it’ - En af de seneste største kampagner, som ikke på noget tidspunkt opfordrer til at købe, men at skabe en følelse i forbrugerne.
Dette er essensen af branding. Skab en forbindelse mellem ‘jer’ og følelsen.
Næste gang du tænker på din eller jeres kommunikation, så tænk AIDA for at blive oplevet og ikke blot set.